top of page

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja laitteiden mahdollisia ongelmatilanteita




Poikkeamat mittasuureissa


Yleisimpiä syitä siihen, miksi mittatuloksista löytyy poikkeamia.


TVOC (Haihtuvien orgaanisten yhdisteiden kokonaispitoisuus)

 

Hiukkaspitoisuus kasvaa tilassa merkittävästi

Syy: Tilassa käytössä ilmankostutin.

Ratkaisu: Jätä kyseisen tilan TVOC mittaus huomiotta.

 

Lämpötila ja kosteus

 

Mittaustulokset näyttävät kummallisilta?

Syy: Aurinko paistaa suoraan mittalaitteeseen ja nostaa lämpötilaa laitteen välittömässä läheisyydessä.

Ratkaisu: Tarkista valon määrän mittaus, siirrä mittalaite toiseen paikkaan tai jätä huomioimatta data ajalta jolloin anturi on ollut altistettuna suoralle auringonvalolle.

 

Paine-ero

 

Painemittaukset ajautuvat satunnaisesti + ja - äärilaitoihin

Syy: Kapillaari-ilmiö, Paineletkun pää on kiinni ikkunapellissä, jolloin vesi häiritsee mittausta

Ratkaisu: Paineletkun pää käännetään irti ikkunapellistä ja pyritään muutenkin suojaamaan säältä mahdollisimman hyvin

 

Painemittaus seurailee lämmityksen tarvetta

Syy: Paineletku ja tai mittalaite sijaitsee lämmityspatterin päällä, tai sen välittömässä läheisyydessä.

Ratkaisu: Siirretään mittalaitekokonaisuus kauemman lämmönlähteestä

 

Painemittaus tuntuu reagoivan liian vähän

Syy: Tarkista paineletkun kiinnitykset ja kunto. Letkussa voi olla reikä.

Ratkaisu: Vaihda letku / poista huono kohta

  

Tämä artikkeli liittyy Sisäilmalähetti Oy:n Sisäolosuhteiden seuranta -palveluun. Voit tutustua palveluun tarkemmin täältä: https://www.sisailmalahetti.fi/sisaolosuhteiden-seuranta

 

 

 

LoRa Gateway troubleshoot

 

Kuuluvuus on huono

Varmista, että antennit ovat kunnolla kiinni.

 

Laite ei saa yhteyttä pilvipalveluun

Laitteen toimiessa oikein, pitäisi käynnistyksen (n. 1 min verkkovirtaan kytkemisestä) jälkeen valojen palaa kuten kuvassa

[KUVA]

Jos näin ei ole, kytke virta pois laitteesta. Tämän jälkeen tarkista, että laitteen SIM -kortti on paikallaan ja antennit ovat kunnolla kiinni. Kytke sitten virta takaisin.

  

Tämä artikkeli liittyy Sisäilmalähetti Oy:n Sisäolosuhteiden seuranta -palveluun. Voit tutustua palveluun tarkemmin täältä: https://www.sisailmalahetti.fi/sisaolosuhteiden-seuranta

 

 

Alme Sense troubleshoot

 

Mittalaite ei tee mitään tai mittadata ei näy web käyttöliittymässä

Varmista ensin, että laite on verkkovirrassa ja sen jälkeen, että laite näkyy mobiiliapplikaatiossa ja olet liittänyt laitteen mobiiliapplikaatiolla johonkin tilaan.


Laite ei näy mobiiliapplikaatiossa

Et ole rekisteröinyt laitetta itsellesi. Rekisteröi laite itsellesi käyttäen applikaation NFC-lukuominaisuutta. 


Alme Sense vilkuttaa vuorotellen punaista ja sinistä valoa

Tarkoittaa, että laite ei saa yhteyttä pilvipalveluun. Tarkista, että Gateway on toiminnassa ja kuuluvuusalueella.


Alme Sense APD laite naksuu

Tämä kuuluu laitteen normaaliin toimintaan. Kyseessä on laitteen automaattikalibrointiominaisuus, jolla varmistetaan mittaustulosten tarkkuus.

  

Tämä artikkeli liittyy Sisäilmalähetti Oy:n Sisäolosuhteiden seuranta -palveluun. Voit tutustua palveluun tarkemmin täältä: https://www.sisailmalahetti.fi/sisaolosuhteiden-seuranta

 

OTA YHTEYTTÄ

Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeella, tai katso kaikki yhteystietomme alta:

Kiitos viestistäsi!

Yliopistonkatu 58b, Tampere, Finland

010 420 6060

© Sandbox Oy - 2025

bottom of page