top of page

SmartZone Feedback käyttöönotto-ohje


SmartZone Feedback™-palautetyökalun käyttöönotto-opas


 


Tämä opas sisältää SmartZone Feedback-palautetyökalun asennus- ja käyttöönotto-ohjeet.

 

Alkusanat

SmartZone Feedback palveluun kuuluu kaksi olennaista ohjelmistoa: palvelua hallinnoidaan mobiilisovelluksella, ja kerättyjä palautteita tutkitaan tietokoneen selaimelle suunnitellulla analyysityökalulla.

Hallinnointi on suunniteltu tehtäväksi mobiilisovelluksella siksi, että huonetarrojen käyttöönotto eri rakennuksissa ja tiloissa vaatii kulkemista paikasta toiseen. Mobiilisovelluksella asennus voidaan tehdä mahdollisimman helposti taskussa kulkevan kevyen laitteen avulla. Myös kyselyiden hallinta tapahtuu samassa paikassa.

Analyysityökalu taas on tarkoitettu kerättyjen palautteiden tutkimiseen ja analysointiin, sekä tarvittaessa esittämiseen vaikkapa kokouksen yhteydessä. Tämä on luontevampaa tehdä suurempien näyttöjen avulla.

 

Palautetyökalun käyttöönotto ja käyttö

Aloittaaksesi palautetyökalun käytön, sinun tulee ladata SmartZone-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta. Tunnistat sovelluksen alla olevasta logosta:


Vaihtoehtoisesti voit skannata alla olevan QR-koodin puhelimellasi tai tabletillasi, jotta pääset suoraan laitteesi sovelluskauppaan oikean sovelluksen asennussivulle:



 

Rakennusten määrittäminen

  • Ensimmäisenä on vuorossa rakennusten ja tilojen määrittäminen sovellukseen.

    • Varsinainen kysely on määritelty valmiiksi oletuskysymyksillä, joita pääset muokkaamaan myöhemmin.

  • Toimintaohjeen saat näkyviin painamalla Koti-sivulla toimintajanan ensimmäistä kohtaa ”lisää rakennus”.

  • Ohjeen saa suljettua painamalla ruudun yläosan harmaata tilaa.

  • Klikkaa alhaalla keskellä olevaa ”Rakennukset”-ikonia.

  • Ruudulle aukeaa toistaiseksi vielä tyhjä Rakennukset-näkymä.

  • Klikkaa sinistä “Lisää rakennus”-painiketta.

  • Ruudulle aukeaa tyhjä lomake.

  • Täytä rakennuksen tiedot lomakkeella ja paina sen jälkeen sinistä ”jatka”-paniketta

  • Kuvakaappauksia alla:

 




 


 

Rakennusryhmän lisääminen

Kun tiedot on täytetty, siirrytään Rakennusryhmän valintaan.

Jos rakennus ei kuulu mihinkään rakennusryhmään, valitse ”Ei rakennusryhmässä”. Tämä valinta on oletuksena jo valittuna (vasen kuva alla).

TAI

Jos rakennus on osa isompaa ryhmää, valitse ”Lisää uusi rakennusryhmä”. Anna rakennusryhmälle nimi ja paina ”Tallenna rakennus” (oikea kuva alla). Tämän jälkeen ruudulla näkyy valmis rakennus ja rakennusryhmä.

 



 

Tilojen lisääminen

Toimintaohjeen saat tarvittaessa näkyviin painamalla toimintajanan kohtaa ”lisää tila” Koti-sivulla. Ohjeen saa suljettua painamalla ruudun yläosan harmaata tilaa.

 



 

Klikkaa: ”Rakennukset” ja seuraavaksi rakennuksesi nimeä, esimerkissä kohdasta ”Kerhotalo” aukeaa alla olevan kuvan mukainen näkymä. Paina TILAT kohdasta +-merkkiä, jolloin pääset syöttämään rakennuksen alle uuden tilan. Voit lisätä niin monta uuttaa tilaa, kuin on tarve.

Lisää tilan tiedot kenttiin ja paina "Jatka" (alla oikealla).

 



 

Seuraavaksi pääset määrittelemään uudelle tilalle käyttötarkoituksen ja kerroksen (kuvat alla).

 





 

Huonetarran (QR-koodi) asennus tilaan

Olet nyt määrittänyt rakennuksen sekä tilan, johon FeedbackTM-palautetyökalu tullaan asentamaan. Seuraavaa vaihetta, eli asennusta varten tarvitset QR-koodilla varustetun huonetarran sekä älypuhelimesi.

Toimintaohjeen saat tarvittaessa näkyviin painamalla toimintajanan kohtaa ”lisää tila” (Koti-sivulla). Ohjeen saa suljettua painamalla ruudun yläosan harmaata tilaa.

 





 

Tagin (QR-kooditarran) asentaminen huonetilaan

Asenna tässä kohtaa fyysinen tagi eli QR-kooditarra huoneen seinään. Hyvä paikka on esimerkiksi huoneen sisäpuolelle ovenkarmin viereen. Näin kiinteistön käyttäjät yleensä huomaavat tarran näppärästi.

Tarramateriaali on sitkeää, eikä hajoa irrotettaessa helposti, joten se on helppo tarvittaessa poistaa. Myös tarran liimapintaan on kiinnitetty huomiota, jotta se pysyy hyvin, mutta ei jämähdä maalattuun tai muuten käsiteltyyn pintaan. Asennusta ei suositella tapetoidulle pinnalle, ellei asennus ole pysyvä.

 

Tagin yhdistäminen huonetilaan

Seuraavaksi fyysinen tagi yhdistetään sovelluksessa luomaasi huonetilaan.

Alla olevassa esimerkissä olet tarkastelemassa luotua huonetilaa. Jos näyttösi ei näytä tältä, pääset tähän tilaan seuraavasti:

  1. Paina alimmasta valikosta RAKENNUKSET-kohtaa,

  2. valitse sitten oikea rakennus, jossa haluttu huonetila sijaitsee,

  3. valitse sitten valikon TILAT-kohdasta haluttu huonetila.

Nyt olet valmis liittämään huonetilaan tagin, eli QR-tarran.

Huom. jos jossain kohtaa eksyt sovellusta käyttäessäsi, niin peruuta vasemman ylälaidan nuolta painamalla niin kauan, että alas ilmestyy kohta KOTI ja paina sitä. Nyt olet jälleen lähtöruudussa ja voit seurata ohjeita asennukseen.

 

Lisää uusi tagi

Lisää uusi tagi painamalla +-merkkiä HUONETAGIT-kohdassa.

Tagin seinään asentamisen jälkeen, valitse ”Skannaa puhelimella (QR)”.

Ensimmäisellä kerralla puhelimesi saattaa pyytää sovellukselle luvan ottaa kuvia ja nauhoittaa videota. Ilman luvan antamista, sovellus ei voi lukea QR-koodeja, eikä näin ollen palvelu toimi lainkaan. Suosittelemme, että annat laitteelle oikeudet ”Sovellusta käytettäessä”. Näin jatkossa ei enää tule tätä pyyntöä. Voit tarvittaessa poistaa oikeudet aina jälkikäteen myös puhelimesi asetusten kautta.

 



 

Tämän jälkeen ensimmäinen tagi on asennettu ja se on toimintavalmis.

Painamalla ”Irrota tagi tilasta”, irrotat heti kyseisen tilan ja tagin toisistaan (kuva alla alavasemmalla). Näin ollen tilaan voi jälleen asentaa uuden tagin tai irrotettua tagia voi käyttää jossain muussa tilassa.

Ensimmäisen tagin kiinnittämisen jälkeen etusivu näyttää hieman erilaiselta (kuva alla alaoikealla).

Voit nyt jatkaa samaa rataa muiden rakennusten/tilojen ja tagien kiinnittämisen kanssa.

 



 

Testaa jokaisen rakennuksen ensimmäinen tarra

Varmistuaksesi siitä, että asennus meni oikein, testaathan aina jokaisen rakennuksen ensimmäisen tarran. Voit tehdä sen avaamalla puhelimesi kameran (tai QR-lukijan) ja skannaamalla juuri asentamasi tarran QR-koodin.

Skannauksen jälkeen pitäisi avautua kysely, ja ensimmäisenä kysymyksenä joko oletuskysymys "Mikä fiilis sinulla on tästä tilasta?" tai jokin muu määrittelemänne ensimmäinen kysymys. Tilan tietona pitäisi näkyä juuri asentamasi tilan / huoneen tilatunniste.

Mikäli ensimmäinen onnistui, voit olla varma että myös seuraavat tämän rakennuksen asennukset tulevat onnistumaan.

Jos saat asennuksen jälkeen koodia skannatessasi virheilmoituksen "Hups emme tiedä missä olet" niin asennuksessa on tapahtunut virhe. Kokeile asennusta uusiksi, tai ota yhteys Sisäilmalähetin asiakastukeen numerossa 010 420 6060.

 

Palautekyselyn kysymysten määrittäminen

  • Kun sovelluksen avaa, tulee ensimmäisenä näkyviin kohta ”FEEDBACK”, jonka kautta pääset tarkastelemaan saatuja palautteita.

  • Painamalla hammasratas-symbolia pääset valitsemaan käytössä olevat kysymykset.

    • Kysymyt on valittu, kun vasemman laidan ympyrässä on täppä.

    • Kysymyksen voi määrittää pakolliseksi napauttamalla kysymyksen alle ilmestyvää valintapainiketta.

  • Valittuasi haluamasi kysymykset, paina lopuksi ”jatka”.

  • Voit halutessasi esikatsella kyselyä, tai tallentaa kyselyn suoraan.

  • Huom. pidä kysymysten määrä kohtuullisena ja valitse organisaatiollesi olennaisimmat kysymykset, jotta vastaajat eivät jättäisi palautteenantoa kesken.

 



 

Kerättyjä palautteita pääset tutkimaan analyysityökalun avulla. Siihen tarkemmat ohjeet löydät täältä!

 

 

 

OTA YHTEYTTÄ

Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeella, tai katso kaikki yhteystietomme alta:

Kiitos viestistäsi!

Yliopistonkatu 58b, Tampere, Finland

010 420 6060

© Sandbox Oy - 2025

bottom of page